Żylaki nóg – jak im zapobiegać?

177
0
Udostępnij:
zylaki-nog-jak-im-zapobiegac

Twoja praca wymaga nieustannego siedzenia w jednej pozycji, a na Twoich nogach pojawiły się ostatnio wystające niebieskie linie? Być może są to żylaki nóg. Dowiedz się, jakie są pierwsze objawy i jak możesz im zapobiec?

Żylaki nóg to powszechnie znana dolegliwość. Najczęściej dotyczy kobiet, jednak nie omija też mężczyzn. Dla jednych są problemem estetycznym, dla innych mogą mieć poważniejsze podłoże – żylaki nóg mogą być sygnałem konkretnych chorób w organizmie. Co powinieneś o nich wiedzieć?

Skąd się biorą?

Chcesz rozprawić się z żylakami raz na zawsze, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? To nic trudnego! Przede wszystkim warto, abyś poznał ich przyczyny. Jedną z najczęstszych jest nieprawidłowe działanie zastawek w żyłach. Zapobiegają one cofaniu się krwi, która płynie do serca. Gdy zastawki działają nieprawidłowo, krew nie płynie swobodnie, lecz gromadzi się w żyle, deformując i rozciągając ją.

Żylaki nóg i ich objawy – na co zwrócić uwagę?

W początkowym stadium rozwoju dolegliwości możesz mieć często wrażenie zmęczonych, obolałych nóg. Następnie zauważysz tendencję do obrzęków, np. w okolicach kostek. Długie stanie lub siedzenie w jednej pozycji będzie coraz bardziej dokuczliwe. Dlatego, szczególnie jeśli Twoja praca wymaga jednostajnej pozycji, poznaj kilka sposobów na to, jak radzić sobie z tym problemem.

Zmień swoje menu

Jeśli problem żylaków dotyczy właśnie Ciebie, koniecznie wzmocnij swoje żyły. Pomoże Ci w tym dieta bogata w witaminę C i rutynę. Obie substancje wzmacniają naczynia krwionośne i zapobiegają opuchniętym nogom. Włącz do swojego menu produkty o wysokiej zawartości tej witaminy: czarną porzeczkę, pietruszkę, czerwoną paprykę, warzywa kapustne oraz cytrusy.

Po pomoc do apteki

W każdej aptece znajdziesz suplementy diety na problemy krążeniowe dostępne bez recepty, np. Aescin lub Rostil i wiele innych. Systematycznie zażywane tabletki pomagają zapobiegać powstawaniu zastojów w naczyniach żylnych, dzięki czemu poprawia się przepływ krwi i zmniejszają obrzęki.

Doraźnym środkiem, który przyniesie ulgę w pracy lub po ciężkim dniu może być specjalny żel lub krem, np. Lioton, lub żel z kasztanowca, który wzmacnia naczynia krwionośne, rozrzedza krew i ułatwia jej transport. Możesz też stosować chłodzące żele z mentolem.

Skup się na ćwiczeniach

Odpowiednia dieta oraz suplementy to jednak nie wszystko. Siedzący tryb życia i brak sportu, nadwaga – to główne przyczyny, które wpływają na rozwój żylaków. Dlatego też zadbaj o siebie! Długie spacery, chodzenie na siłownię lub basen zapobiegną powstawaniu tych nieestetycznych zmian.

Z pomocą przyjdą ćwiczenia – nie tylko te na siłowni, lecz także w pracy i w domu. Nie siadaj ze skrzyżowanymi nogami i unikaj zbyt ciasnych ubrań. Od czasu do czasu odejdź od biurka, stań na palcach i powoli opuść stopy w dół. Ćwiczenie powtórz 10 razy.

Rozciągnij się, pomasuj nogi w kierunku od stóp do kolan i wykonaj kilka skłonów. To nie tylko poprawi przepływ krwi, ale też komfort Twojej pracy.

W domu połóż się na karimacie lub kocu, unieś nogi do góry i kręć stopami kółka. Jeśli lubisz poczytać na kanapie, ułóż stopy wyżej – poprawi to krążenie krwi. Unikaj zbyt ciepłych kąpieli – sprzyjają poszerzaniu żył, co z kolei prowadzi do żylaków. Zamiast nich bierz naprzemienny ciepły i zimny prysznic, który pobudzi krążenie.

Zamiast leczyć – zapobiegaj

W zaawansowanym stadium żylaki mogą być leczone ambulatoryjnie (np. za pomocą fal radiowych, lasera, prądu elektrycznego, gorącej pary wodnej czy drgań mechanicznych) lub operacyjnie.

Nie od dziś wiadomo, że ruch to zdrowie – dlatego lepiej, przyjemniej (i z dodatkowymi korzyściami dla zdrowia!) jest zapisać się na siłownię czy basen niż na wizytę w gabinecie lekarskim.

Udostępnij: