Nietrzymanie moczu w ciąży – rozwiąż ten problem

176
0
Udostępnij:
nietrzymanie-moczu-w-ciazy-rozwiaz-ten-problem

Nietrzymanie moczu to jedna z typowych dolegliwości w czasie ciąży. Dotyka ona wielu kobiet i chociaż pewnie obawiasz się, że ten problem nie zniknie po porodzie, to jednak w większości przypadków mija on bez śladu wkrótce po rozwiązaniu. Jak poradzić sobie z tą kłopotliwą przypadłością? Co może Ci pomóc?

Nietrzymanie moczu w ciąży – dlaczego ten problem Cię dotyczy?

Nietrzymanie moczu pojawia się zwykle w ostatnim trymestrze ciąży, chociaż oczywiście możesz zaobserwować je u siebie już wcześniej. Nie jest to nic niezwykłego. W tym okresie macica rozrasta się, a coraz większe dziecko zaczyna napierać na pęcherz. Ponadto, pod wpływem hormonów, mięśnie wiotczeją i nie są już tak sprężyste jak wcześniej. Początkowo może Cię zaskoczyć, gdy podczas wysiłku, kichania lub wybuchu śmiechu, poczujesz nagle niekontrolowany wypływ moczu. Nie ma jednak powodu do wstydu. Z podobnymi problemami boryka się większość ciężarnych kobiet.

Kiedy to minie?

Jeżeli nietrzymanie moczu wiąże się jedynie z ciążą i nie jest konsekwencją infekcji, ustąpi ono samoistnie. Zazwyczaj nie utrzymuje się ono dłużej niż do 6 miesięcy po porodzie. W tym czasie poziom hormonów powinien już się ustabilizować i wrócić do normy. Jeżeli problem ten jest u Ciebie wyjątkowo dokuczliwy lub trwa znacznie dłużej, skontaktuj się z lekarzem, który oceni czy nietrzymanie moczu nie jest związane z jakąś inną dolegliwością.

Nietrzymanie moczu – jak leczyć i… czy w ogóle?

Sama przypadłość nie wymaga leczenia. Jest ona przejściowa i nie wiąże się z żadną chorobą. Jednak dla nikogo nie jest przyjemna. Brak kontroli nad własnym ciałem może być kłopotliwy i wielu przypadkach stresujący. Wzmocnij mięśnie krocza – w ten sposób możesz pozbyć się uciążliwego problemu i sprawić, by już nie wracał, tym bardziej, że ćwiczenia są proste i możesz je wykonywać w każdym miejscu i czasie.

Wzmacnianie mięśni Kegla

Mięśniami odpowiedzialnymi za dno macicy i za trzymanie moczu są mięśnie Kegla. Jeżeli wcześniej nie ćwiczyłaś tych partii mięśni, ich wzmacnianie najłatwiej Ci będzie rozpocząć… treningiem w toalecie. Podczas oddawania moczu wstrzymaj na chwilę jego strumień. W ten sposób poczujesz mięśnie Kegla. Ćwiczenie to możesz potem wykonywać w każdej wolnej chwili. Na przemian zaciskaj i rozluźniaj mięśnie. Mocne mięśnie nie tylko wyeliminują nietrzymanie moczu, ale będą też pomocne podczas samego porodu.

Pij dużo płynów

Wiele kobiet, które cierpią na nietrzymanie moczu w ciąży zaczyna mniej pić, myśląc, że to rozwiąże problem. Nic bardziej mylnego. Przy każdych problemach z pęcherzem, a szczególnie w ciąży, pij jak najwięcej płynów, przede wszystkim wody. Pomaga to opróżnić pęcherz i wypłukać szkodliwe substancje z organizmu. Picie małej ilości napojów zagęszcza mocz i przez to możesz odczuwać silniejsze pieczenie i parcie na pęcherz pomimo braku płynu w nerkach. Wizyta w toalecie nie przynosi wtedy ulgi.

Zadbaj o higienę

Podczas leczenia nie zapominaj o higienie. Zazwyczaj popuszczanie nie jest obfite i nie wymaga zbyt wiele zabiegów. Wystarczy standardowa, często zmieniana wkładka higieniczna lub cienka podpaska. Jeżeli mimo wszystko czujesz się niepewnie, możesz nosić luźniejsze, wzorzyste spodnie lub spódnice, na których ewentualna wilgotna plamka nie będzie widoczna.

Nietrzymanie moczu to dla wielu kobiet wstydliwa dolegliwość. Nie zapominaj jednak, że jest ona naturalna i najprawdopodobniej sama minie, a regularne ćwiczenia pomogą skutecznie pozbyć się problemu.

Udostępnij: