Nietrzymanie moczu po porodzie – jak temu zaradzić?

Udostępnij:
Nietrzymanie-moczu-po-porodzie-jak-temu-zaradzić

Okresy ciąży i połogu oznaczają dynamiczne zmiany dla całego organizmu. Twoje dziecko rośnie, a więc zmienia się również Twoje ciało. Musi ono poradzić sobie z wieloma wyzwaniami i dolegliwościami. Jedną z nich jest nietrzymanie moczu. Poznaj jego przyczyny i objawy oraz metody  zapobiegania i leczenia. Sprawdź też, jak możesz uchronić się od tego przykrego problemu.

Nietrzymanie moczu w ciąży i połogu: przyczyny

W okresie ciąży Twój układ moczowy jest dodatkowo obciążony.
Po pierwsze, objętość krwi krążącej w Twoim organizmie wzrasta nawet o 1,5 l, co powoduje, że nerki zwiększają filtrację i częściej chodzisz do toalety.
Poza tym powiększająca się macica wywiera ucisk na pęcherz i mięśnie dna miednicy (Kegla). Przy wzmożonej produkcji moczu mięśnie pęcherza są osłabione, co prowadzi do mimowolnego oddawania moczu – Nietrzymanie moczu po porodzie. Co powinnaś wiedzieć?.

Nietrzymanie moczu po ciąży

Jest ono związane z przechodzeniem dziecka przez drogi rodne w trakcie porodu. Naturalny poród może prowadzić do nadmiernego rozciągnięcia więzadeł i mięśni dna miednicy, a w konsekwencji – do ich gorszego napięcia. Brzmi groźnie, ale na szczęście większość dysfunkcji mija z czasem, szczególnie przy wdrożeniu właściwego postępowania. Pamiętaj jednak, że wraz z każdym kolejnym porodem rośnie ryzyko poważniejszego uszkodzenia mięśni dna miednicy.

Nietrzymanie moczu: objawy

Jeśli jesteś w ciąży, nietrzymanie moczu  wiąże się z uczuciem silnego, nagłego parcia. Może to być też tzw. wysiłkowe nietrzymanie moczu. Występuje ono, gdy w brzuchu wzrasta ciśnienie. Dlaczego wysiłkowe? Bo może Ci się przytrafić podczas wysiłku fizycznego, kaszlu, kichania lub śmiechu – w sytuacjach, kiedy mocno pracują mięśnie brzucha. Dochodzi wtedy do bezwiednego oddawania moczu w niedużych ilościach.

Trenuj mięśnie Kegla

Jak leczyć nietrzymanie moczu? Najlepszą metodą zapobiegania i leczenia jest odpowiedni trening mięśni Kegla. Pomoże Ci on utrzymać prawidłowe napięcie i elastyczność mięśni dna miednicy, przygotuje je do porodu i zmniejszy ryzyko pęknięcia krocza.

Ćwiczenia na nietrzymanie moczu

Trening mięśni Kegla nie wymaga żadnych specjalnych warunków, możesz robić go samodzielnie w domu. Ważne, aby ćwiczenia wykonywać regularnie, najlepiej 3 razy dziennie lub więcej od początku trwania ciąży do co najmniej 6 miesięcy po porodzie.

Na początku naucz się napinać właściwe partie mięśni. Usiądź z lekko rozsuniętymi kolanami i wyobraź sobie, że w trakcie oddawania moczu próbujesz tę czynność przerwać, czyli zatrzymać strumień moczu. Mięśnie, które w tym momencie napinasz, są tymi, które należy trenować. Powoli licząc do 5, jednocześnie maksymalnie mocno napinaj mięśnie dna miednicy, a następnie na chwilę je rozluźnij. Powtórz sekwencję 5 razy (jest to tzw. seria wolna).

W szybkiej serii  napnij mięśnie licząc do 2, po czym na chwilę rozluźnij. Powtórz sekwencję 5 razy.

Wykonuj na zmianę serie wolne i szybkie przez 5 minut co najmniej 3 razy dziennie, stopniowo wydłużając długość skurczu w serii wolnej do 10 sekund.

Twój trening przyniesie najlepsze efekty, jeżeli będziesz wykonywać go  na zmianę we wszystkich pozycjach. Mięśnie Kegla możesz ćwiczyć przy codziennych czynnościach, np. gotując, prasując lub oglądając telewizję.

Zmieniające się warunki anatomiczne i fizjologiczne w trakcie ciąży i porodu sprawiają, że  nietrzymanie moczu jest bardzo powszechnym problemem. Konsekwentne stosowanie ćwiczeń mięśni Kegla może uchronić Cię przed tą przykrą dolegliwością. Jeśli zauważyłaś u siebie ten problem, zacznij ćwiczyć już dziś!

Udostępnij:
Lek. Aleksandra Janowiak-Majeranowski