Stary niedźwiedź głośno śpi… Jak zwalczyć chrapanie?

Udostępnij:
Stary-niedźwiedź-głośno-śpi…-Jak-zwalczyć-chrapanie

„Stary niedźwiedź mocno śpi” – z dzieciństwa z pewnością pamiętasz zabawę z piosenką, która wpada w ucho. Dziś kojarzy się ona z chrapaniem, które często bywa przedmiotem żartów, ale może też być utrapieniem nie tylko dla osób, które się z nim zmagają. Jak leczyć chrapanie?

Chrapanie pewnie kojarzy Ci się z uciążliwymi dźwiękami, które nie dają spać zarówno osobie chrapiącej, jak i tej, która dzieli z nią łóżko. Możesz temu jednak zaradzić. Chrapanie ma wiele przyczyn, ale najczęściej jest spowodowane nieodpowiednim stylem życia. Zanim zdecydujesz się na wizytę u lekarza, prześledź sytuacje, w których pojawia się chrapanie. Czasami mała zmiana w życiu może okazać się skuteczna.

Dlaczego chrapiesz?

Zanim poznasz przyczyny chrapania, przeczytaj kilka słów o samej dolegliwości. Chrapanie to odgłosy, które wydajesz podczas oddychania w czasie snu. Gardło zwęża się wtedy, a jego ściany zaczynają drgać, gdyż są wprowadzane w ruch przez przepływające powietrze. Gdy chrapiesz, na ogół masz otwarte usta, więc rozbrzmiewające dźwięki wydostają się na zewnątrz.

Czasami zdarza się, że droga przepływu powietrza zostaje zamknięta. Wtedy dochodzi do bezdechu. W jego trakcie przestajesz wydawać uciążliwe dźwięki, ale też przez kilka sekund nie oddychasz.

Chrapanie najczęściej dotyczy mężczyzn. Szacuje się, że około 80% Polaków, którzy skończyli 40. rok życia chrapie.

Domowe sposoby na chrapanie

Na pewno często zadajesz sobie pytanie: jak leczyć chrapanie? Najprostsza odpowiedź to wizyta u lekarza. Chrapanie często jednak wiąże się ze stylem życia, jaki prowadzisz. Czasem niewielka zmiana może sprawić, że problem chrapania zniknie raz na zawsze.

Chcesz przestać chrapać? Oto kilka sposobów na pozbycie się tej przypadłości:

  1. Zmiana pozycji snu – najczęściej chrapanie występuje, gdy śpisz na plecach. Spróbuj położyć się na boku i sprawdź, czy chrapanie zniknęło. Możliwe, że ta drobna modyfikacja wpłynie znacząco na Twoje życie.
  2. Odpowiednia poduszka – może się wydawać, że poduszki do spania to mały, nieistotny dodatek. Nic bardziej mylnego. Prawidłowo ułożona głowa pomaga utrzymać kręgosłup w wygodnej pozycji. Wybierz taką poduszkę, która dopasowuje się do kształtu Twojej głowy. To zapewni spokojny i zdrowy sen, a przy tym zapobiegnie chrapaniu.
  3. Zastanów się, kiedy występuje chrapanie. Może tylko sporadycznie, gdy jesteś chory? Chrapanie lubi pojawiać się w sytuacji, gdy jesteś przeziębiony. Niedrożność dróg oddechowych powoduje, że oddychasz ustami. W takiej sytuacji wystarczy porządnie się doleczyć i problem masz z głowy.
  4. Odpowiednie warunki w sypialni mogą zwalczyć chrapanie. Zadbaj o właściwą wilgotność powietrza i temperaturę w sypialni (optymalna temperatura to 18-21°C).
  5. Rezygnacja z używek – rozważ rzucenie palenie. Nikotyna, którą zawierają papierosy powoduje zmniejszenie wydzielania śliny w tchawicy i krtani oraz bardzo podrażnia gardło. Przez to może dochodzić do trudności przy wydobywaniu się powietrza z płuc.
  6. Przejście na dietę. Chrapanie często wiąże się z otyłością. Jeśli masz kilka nadprogramowych kilogramów, postaraj się je zrzucić.

To kilka przykładów domowych metod leczenia chrapania. Warto je wypróbować, bo istnieje spora szansa, że pomogą Ci rozwiązać uciążliwy problem i zapewnią zdrowy sen.

Chrapanie – leczenie specjalistyczne

Gdy domowe sposoby na chrapanie nie pomagają, pozostaje Ci wizyta u lekarza. Specjalista dokładnie prześledzi historię dolegliwości i dobierze odpowiednią terapię.

Lekarz może zasugerować kupno aparatu na chrapanie lub maski. W grę wchodzi też korekcja przegrody nosowej. Taki zabieg polega na wyprostowaniu krzywych fragmentów przegrody i umieszczeniu ich na właściwym miejscu.

Udostępnij: